نکته‌هایی برای فیلم‌سازی از زبان ادگار رایت

منبع: فیلم‌فمیلی

 

ادگار رایت بیش‌تر به خاطر “سه گانه کورنتو” شناخته شده است، اما او فیلم‌های دیگری نیز ساخته؛ مانند کمدی اکشن “اسکات پیلگریم علیه جهان” و نویسندگی برای “ماجراهای تن تن” (2011). او در گفتگویی به ده نکته برای فیلم‌سازی اشاره کرده است:

یک) سعی کنید هیجانی را که با تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود در سینما احساس می‌کردید، دوباره به تصویر بکشید.

گاهی اوقات فیلم‌سازی تبدیل به شغل می‌شود و فراموش می‌کنیم که دلیل ورود بیشتر ما به این صنعت این بوده که زمانی از فیلمی الهام گرفته ایم. بنابراین به این فکر کنید که فیلم شما چگونه می‌تواند الهام‌بخش نسل بعدی باشد. به مخاطب فکر کنید و اینکه برای الهام بخشیدن به او چه کاری می‌توانید انجام دهید.

دو) فیلمنامه‌ای که از قلب شما سرچشمه می‌گیرد همیشه بهتر از آن فیلمنامه‌ای است که با فکرتان آن را می‌نویسید.

باید داستان فیلم‌تان را با تمام وجود احساس کنید. پشت کلماتی که می‌نویسید چه چیزی نهفته که شما را به نوشتن آن سوق می‌دهد؟ چه می‌خواهید به مخاطب بگویید؟ آنچه خودتان از نظر احساسی با آن ارتباط برقرار می‌کنید را مخاطب نیز می‌تواند احساس کند.

سه) برای طراحی فیلم‌نامه تان روش‌مند باشید. شما نیاز به ایده‌ای روشن دارید. باید بدانید از کجا به کجا می‌روید تا در طول مسیر سردرگم یا خسته نشوید.
می‌توانید دسته‌ای از ایده‌های تان را فهرست و ترتیب آنها را مشخص کنید و مطمئن شوید که هر بزنگاه در داستان تان چیزی غافلگیرکننده و هیجان‌انگیز دارد.
چهار) تا زمانی که تحقیقات شما آمادگی تبدیل شدن به فیلم‌نامه را پیدا نکرده، به تحقیق ادامه دهید.
من عاشق تعلل ام. به نظر من باید خیلی فکر کنید، وقت را تلف کنید و حتی کمی مزخرف ببافید تا بهترین راه را برای جمع و جور کردن داستان تان پیدا کنید. فقط ایده‌ها را مکتوب کنید. نگران فرم و ساختار نباشید. بعداً آن ایده‌ها را به فیلم‌نامه تبدیل خواهید کرد.
پنج) از ایده‌های سبُک و ساده شروع کنید. 
من عاشق فیلم‌های ژانر هستم. هر ژانر مجموعه‌ قوانینی دارد که نویسنده می‌تواند از آن قوانین برای شکل‌دهی به فیلمش استفاده کند. شما می‌توانید در هر ژانری پیامی بگنجانید. پس به این فکر کنید که می‌خواهید چه بگویید و چگونه می‌توان آنچه می‌خواهید بگویید را در ژانر مورد نظر گنجاند.
شش) کمدی از شخصیت بیرون می‌آید. اگر صدای شخصیت شما و نقاط قوت و ضعف او به خوبی مشخص شده باشد، طبیعتاً کمدی از دل آن شخصیت بیرون می‌آید.
کمدی یکی از آن چیزهای فریبنده است. شما واقعا نمی‌توانید بامزه بودن را یاد بگیرید، اما می‌توانید شخصیت‌هایی خلق کنید که صداهای متمایز دارند. می‌توانید بهترین کمدی را از خَلق افرادی که هنجارها را زیر پا می‌گذارند بیرون بکشید. 
هفت) در این روزگار که همۀ ابزارهای تماشای فیلم در اختیار شما و همچنین در اختیار رقبای‌ شما است، زمان آن فرا رسیده که بر منحصربه‌فرد بودن خود تمرکز کنید تا فیلم‌تان متمایز شود.
صدای شما منحصر به خودتان است. آنچه پشت دوربین یا در نوشته‌هایتان یا به سبک خودتان انجام می‌دهید، چیزی است که شما را میان جمع برجسته می‌کند. 
هشت) اگر به ژانر خاصی علاقه‌مند باشید باعث می‌شود مردم ژانر فیلم شما را جدی بگیرند و آن را با پارودی اشتباه نگیرند.
باید به یادگیری و فیلم دیدن ادامه دهید. اگر می‌خواهید در ژانر خاصی کار کنید، باید آن ژانر را دوست داشته باشید. خودتان را وقف این حرفه کنید. بیاموزید که بزرگان در آن ژانر چه کردند، سپس مجموعه‌ای از فیلم‌های بد و ضعیف آن ژانر را نیز تماشا کنید. آن ژانر مورد نظر را از قبل بشناسید، سپس دست به کار شوید.
نه) قسمت متفاوتی از خودتان را در هر شخصیت فیلم‌نامه قرار دهید.
باید بخش‌های خاصی از خودتان را بیرون بکشید تا در شخصیت‌های داستان تان قرار دهید. آنها را لایه لایه کنید. حتی در شخصیت‌های بد فیلمنامه تان، قسمت هایی از خودتان را قرار دهید. این روش به شما امکان می‌دهد با کاراکترها اخت شوید و آنچه را که باید انجام دهند یا در صحنه‌ها بگویند را انتخاب کنید.
ده) اگر فیلم‌نامه مشترک می‌نویسید، این آزادی را دارید که ایده‌های همدیگر را رد کنید، اما در نهایت، کار باید انجام شود. نسبت به هم و در کنار هم سرزنده باشید و مطمئن شوید که همیشه کنار هم احساس برابری می‌کنید. 
ادگار رایت/ ترجمه: پروانه احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *