نکتهها و نظریهها 0 ۲۴ شهریور, ۱۴۰۱2 دقیقه خواندن 130هفت نکته برای دیالوگنویسی و نکتهای برای پایانبندیبرای نوشتن دیالوگ در فیلمنامه به چه نکاتی توجه کنیم؟ منبع: فیلمفمیلی “دیالوگ خوب، دیالوگی است که آنچه کاراکترها به زبان نمیآورند را فاش میکند.” (رابرت تاون[1])یک) پیش از نوشتن دیالوگ، انگیزه را در صحنه بشناسید! [از خودتان بپرسید که شخصیت مورد نظر از دیگری یا از دیگران چه میخواهد. به این ترتیب، دیالوگ را بر اساس کُنش خواهید نوشت]دو) گفتوگو را کوتاه نگه دارید و تمام تکرارهای غیر ضروری را حذف کنید! [مثال: “من بدون تو هیچی نیستم. من به تو نیاز دارم.” جمله دوم، تکرار جمله اول است و اولی بیش از دومی مفهوم دارد. پس دومی را حذف کنید]سه) اسامی را حذف کنید، مگر برای معرفی شخصیتها.چهار) جملههایی مانند ” سلام. اسم من نرگس است.” را بهکار نبرید و بهطور مستقیم بروید سراغِ کُنش!پنج) نباید همۀ شخصیتها رسمی و دستوری صحبت کنند. به گفتوگوهای واقعی زندگی گوش دهید! بیشتر وقتها آدمها جملههای نادرست میسازند و به زبان میآورند. این نکته را در نوشتن دیالوگ مورد توجه قرار دهید!شش) صدای هر شخصیت را با توجه به ارزشها و باورها و ترسها و عیبها و ویژگیهای متفاوتی که دارد، متفاوت و خاصِ خودش بنویسید!هفت) در هر صحنه روی یک موضوع تمرکز کنید! [سعی کنید موضوعهای زیادی را در گفتوگوها نگنجانید! چراکه اینگونه هم دنبالکردن آن برای مخاطب دشوار میشود و هم حتی خود نویسنده سررشته موضوع را از دست خواهد داد][1] Robert Towneنکتهای برای پایانبندی:حتی موفقترین فیلمها از این الگو پیروی میکنند که قهرمان داستان در پایان میمیرد (مانند فیلم “همشهری کین”[1]، فیلم “زیبای آمریکایی”[2]، و …). بنابراین واقعاً نیازی به ساختن پایانی خوش نیست. آنچه بیشتر اهمیت دارد تجربههایی است که یک شخصیت خاکستری (با ویژگیهای هم خوب و هم بد) در طول داستان فیلم به دست میآورد.[1] Citizen Kane[2] American Beautyhttp://www.filmfamily.ir اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر