تاریخ سینما 1 ۳۰ تیر, ۱۴۰۱5 دقیقه خواندن 178سینمای دانمارک/ بخش چهارم/ ستارههاستارههای نخستین سینمای دانمارک از صحنه تئاتر تا پرده سینما منبع: فیلمفمیلیهمانطور که کمپانی نوردیسکفیلم نقش حیاتی غیرقابل انکاری برای صنعت فیلم دانمارک در دهه 1910 داشت، فیلمهای اولیه دانمارکی بیشتر موفقیت جهانی خود را مدیون بازیگرانشان بودند. در دورانی که صنعت فیلم به شدت کارگردانمحور شده بود، چهار تن از موفقترین و پرکارترین ستارههای سینمای دانمارکی -آستا نیلسن (1881-1972)، اولاف فونس (1882-1949)، کلارا ویث پونتوپیدان (1883-1975)، و والدمار پسیلندر (1884-1917)- با توانایی خود تبدیل به ستارهگان بینالمللی شدند. اگرچه نام آستا نیلسن امروزه بیشتر شناخته شده است، اما هر چهار بازیگر نام برده که اغلب با هم کار میکردند، از مشهورترین و محبوبترین شخصیتهای سینمای زمان خود بودند؛ چه در دانمارک و چه در استرالیا و برزیل و روسیه. بیش از 300 فیلم با نقشآفرینی آنها در دانمارک و سوئد و آلمان ساخته شد و به مخاطبان در سراسر جهان رسید. / (تصویر آستا نیلسن) هر چهار بازیگر متولد دانمارک در اوایل دهه 1880 بودند. نیلسن مسنترین آنها بود که در سال 1881 به دنیا آمد و پسیلندر، متولد 1884، جوانترین آنها. همه آنها در سن جوانی وارد تئاتر شدند و در اواسط بیست سالگی شان در صنعت فیلم دانمارک شروع به کار کردند. کلارا ویث (در آن زمان به راسموسن معروف بود و سپس به پونتوپیدان تغییر نام داد) اولین کار بازیگری را در مدرسه باله تئاتر سلطنتی دانمارک در سال 1890 در سن هفت سالگی تجربه کرد. او پس از انتقال به مدرسه رویال تئاتر با آستا نیلسن آشنا شد. نیلسن و ویث، هر دو، در خانوادهای از طبقه کارگر و بدون حضور پدر بزرگ شده بودند. تئاتر برای آنها راهی برای رهایی از فقر مفرط بود. اولاف فونس و والدمار پسیلندر در خانوادههایی از طبقه متوسط اجتماع رشد کرده و دو والدینی بودند. آنها قرار بود یا به خدمت کلیسا درآیند یا تاجر شوند، اما در عوض ترجیح دادند تئاتر را امتحان کنند./ (تصویر ویث پونتوپیدان) در آن زمان سینما بهعنوان جایگزینی ضعیف برای تئاتر به حساب میآمد، اما صنعت فیلم، عمدتاً به لطف نوردیسکفیلم، به سرعت و به طور فزایندهای در حال رشد و سودآوری در دانمارک بود. امکانات فیلمبرداری در آغاز بسیار ابتدایی بود. روایتها حاکی از آن است که اولسن (بنیانگذار نوردیسکفیلم در سال 1906) اولین فیلم را با پروژکتور شرکت فرانسوی پته در باغی اجارهای ساخت که روی حصارهای آن، به عنوان پسزمینه، نقاشی کرده بودند. سپس ویگو لارسن از سال 1906 تا 1909 به عنوان کارگردان در شرکت فیلم نوردیسک کار کرد. او خودش، با حمایت گروهی از آماتورها که نیازمند کسب چند کرون در روز بودند، فیلمنامهنویسی و بازیگری نیز میکرد. لارسن بعدها یادآور شد: “البته، ما همه آماتور و از نظر فنی بی سواد بودیم”. هنگامی که فیلمهای اولسن به سود رسید، پس از فیلم “شکار شیر” (لوویجتن،1907)، او بازیگران حرفهای از جمله کارل آلستروپ، اسکار استریبولت، لوریتس اولسن، و اکسل بریدال را استخدام کرد. او، در سال 1910، آگوست بلوم را نیز استخدام کرد که خیلی زود به یکی از پرکارترین و محترمترین کارگردانان نوردیسک تبدیل شد./ (تصویر آگوست بلوم) تقاضای فزاینده بازار فیلم داخلی و بینالمللی باعث شد که فیلم دانمارکی سودآور و در نتیجه رقابتی شود؛ به ویژه در زمینه جذب بازیگر. ویث و پسیلندر، هر دو، ابتدا در چند فیلم کوتاه بازی کردند. اولین فیلم ویث، فیلم کوتاه ده دقیقهای “بازی عشق” بود که در ماه مه 1910 نمایش داده شد. او سپس با پسیلندر در فیلم صامت “تصویر دوریان گری” (1910) همبازی شد. اما آنها به کار در تئاتر، به ویژه بازی در نمایش “رویای نیمه شب تابستان” ادامه دادند. پسیلندر که شهرت جهانی به دست آورده بود، در یک دهه بیش از 80 فیلم برای شرکت نوردیسک بازی کرد. او در فوریه 1919، در حالی که تازه شرکت فیلمسازی خودش را راه انداخته بود، در سن 35 سالگی به طور ناگهانی درگذشت. والدمار پسیلندر و کلارا ویث در فیلم “وسوسههای یک شهر بزرگ” اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر